Saturday, March 24, 2012

bangga diri , lalai , tidak bersyukur dll.


Assalamualaikum ,


"Dan Dialah yang menurunkan hujan sesudah mereka berputus asa dan menyebarkan rahmat-Nya. Dan Dialah yang Maha Pelindung lagi Maha Terpuji."

(Asy-Syura; 42: 28)


Sepanjang hidup ini Allah kurniakan terlalu banyak nikmat pada kita daripada oksigen , perjalanan darah dalam badan , mata yang boleh melihat , kaki yang boleh bergerak dan yang paling penting nikmat Islam dan Iman.

tetapi terkadang kita lalai. kita bongkak , kita menggunakannya kejalan kemurkaan , kita menunjuk nunjuk dengan megahnya , kita lupa untuk bersyukur dan sebagainya. itulah manusia , kita tidak lari daripada membuat kesilapan , tapi itu bukan satu alasan untuk kita tidak berubah. yee , berubah perbaiki diri. bukan sebaliknya.

kini , melalui mata ku aku melihat ramai manusia yang berpura - pura , bermegah - megah , seringkali mengeluh , tidak bersyukur dan lain - lain. kadang - kadang aku juga begitu. tapi sedikit demi sedikit aku ingin berubah. insyaAllah.

maaf kepada kawan - kawan facebook yang seringkali menjadi santapan mata ini untuk mengetahui tingkahlaku kamu. maaf. namun , sedikit sebanyak , aku menjadi lebih tahu akan perangai mu :)

- janganlah terlalu mesra di facebook , walaupun anda terlalu bahagia tapi biarlah menjadi rahsia antara anda berdua. kan tak manis kalau orang tengok. lagi - lagi kalau kita dalam kalangan orang yang alim. pesanan untuk diri sendiri juga.

- jangan mengeluh. bayangkan satu hari nanti Allah tarik kembali nikmat yang telah diberi. sesal pun da tak guna. walau banyak mana pun kerja , hadapi dengan tabah dan sabar. insyaAllah anda boleh

- semua orang mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. bersyukur dan nikmati dengan senyuman. jangan kita riak. semua yang berlaku mempunyai sebab - yang tersendiri. Allah tidak menurunkan sesuatu dugaan jika kita tidak dapat menghadapinya. insyaAllah kita semua istimewa. :)

- jangan lalai mendirikan solat. walaupun sesibuk mana kita , solat itu penting. solat merupakan permulaan kepada sesuatu pekerjaan. insyaAllah segala pekerjaan akan berjalan dengan lancar.

- aurat. sangat penting. saya pun dalam proses mengubah penampilan saya menjadi lebih baik. doakan saya. ( tak perlu lah saya ulas dengan lebih mendalam , semua wanita pun tahu batas - batasnya , azabnya , dan pandangan masyarakat )

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

takut akan Allah. insyaAllah hidup di dunia aman dan damai.

sama - sama kita muhasabah diri.





No comments:

Post a Comment