Sunday, March 4, 2012

anakku anakku , anakku cucuku.

Assalamualaikum ,

perbualan yang singkat sebentar tadi telah menyebabkan mak mengeluarkan kenyataan sebegini. jadi dengan tidak membuang mase saya gunakan kenyataan itu untuk tajuk ary nie.

sebelum tu , saya nak refresh otak dulu tentang cerita -cerita yang acapkali disiarkan di media massa mahupun elektronik. tak tau la kalau saya saje yang terbace kn. tapi kini , cerita mengenai BAPA TIRI ROGOL ANAK TIRI semakin mendapat tempat di hati surat khabar.

sungguh malang nasib si anak dilayan seperti isteri di katil. tidak berotakkah si bapa tiri??? anak menderita tiada siapa yang tahu.

cerita benar semata - mata benar. diceritakan oleh jiran yang berdekatan rumah mangsa.

serba sedikit. bapa bekerjaya , panas baran , emak rakan artis , sibuk bekerja , pergi pagi balik malam. tidak mengetahui hal yang menimpa si anak , mangsa berumur 14 tahun , merana selama tujuh tahun dirogol si bapa tanpa pengetahuan si ibu. di rumah memakai tudung untuk menutup kesan gigitan yang dilakukan oleh bapa di leher. memakai 3 helai baju untuk menutup kesan lebam di badan , sebelum kejadian mangsa sering kali ke sekolah menaiki basikal namun kini mangsa di jemput oleh bapa. apabila menaiki motosikal gaya mereke seperti pasangan kekasih. bercerita kepada kawan mangsa tentang hal yang telah berlaku telah menyebabkan hal tersebut diketahui oleh guru displin. guru tersebut menelefon si ibu dan si ibu terus membuat laporan polis tetapi bapa tiri tidak mengakui tentang hal tersebut. baru - baru ini , mereka telah dihalau keluar dari rumah.

habis tu anak dia tu tak mengandung ke?

mak menjawap : macam mane nak bagi gelaran tu. anakku anakku , anakku cucuku.

Allah SWT berfirman, “Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (asy-Syura: 49-50).



Ibu bapa mempunyai tugas berat mendidik anak-anak yang rabbani. Satu tanggungjawab yang suci untuk menghasilkan manusia-manusia yang hanya taat kepada Allah dan RasulNya. Amanah ini cukup berat, dan akan ditanya oleh Allah kelak.

Rasulullah SAW bersabda, “....dan setiap suami ialah pemimpin bagi keluarganya. Ia akan diminta pertanggungjawabannya dan setiap isteri ialah pemimpin ke atas penghuni rumah dan anak suaminya, serta ia akan diminta pertanggungjawabannya”.

Sehubungan itu, ibu bapa mesti memahami dan menunaikan setiap hak anak yang dipikulkan kepada mereka. Sabda Nabi, “Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik , mengajarnya menulis , mengahwinkannya apabila sudah cukup umur dan mengajarnya al- Qur’an”. (Riwayat al-Hakim & ad-Dailami).

akhir kata , jangan fikir cepat nak kahwin sedangkan diri tidak sedia memikul tanggungjawab yangberat sebagai suami dan bapa. wassalam.

No comments:

Post a Comment