Saturday, January 7, 2012

salah faham.

Assalamualaikum ,

dulu aku selalu fikir , nape rumah orang yang ade budak-budak kecik mesti bersepah. pastu penuh dengan maenan , dengan keadaan rumah yang tak teraturnyee. macam-macam la dalam fikiran nie. lagi-lagi bila rumah tu tak de pembantu rumah.

hari nie baru aku rasa benda tu. haha. almaklumla , adek paling kecik pon 14 tahun. tak kan la nak berperangai kebudak-budakkan.

semalam , adek umur 4 tahun datang umah. mula-mula sampai tu , pendiam je. langsung tak nak bercakap. hehe. makan pon tak nak. minum gerenti la tak nak jugak. sebab da fed up sangat ngn perangai tu. ape ag , aku ngn akak amek dia pastu bawak p 7 eleven. suh dia pilih mainan dengan makanan yang dia suka. haha.

sampai² je 7 11 , ingatkan dia tak nak bercakap langsung. haha. rupa-rupanya , idea bwk ke 7 eleven untuk bagi dia bercakap berjaya jugak. haha. tp kagum la dengan dia sebab benda pertama yang die tunjuk adalah alat tulis.

adek : nak ni.

aku dengan akak : ehh , tk payah la. nie ade kete nie. kapal terbang , belon pon ade.

adek : nak tulis.

aku dengan akak : yela². hehe

pastu dia teros p pilih air kesukaan die. + coklat. demand jugak budak nie. ( dlm hati aku ) hehe. muka dia gembira je. sampai umah teros die menulis. penuh dengan imaginasi. hehe.

actually petang tu , adek ke 3 bawak die p taman permainan + beli kereta mainan. haha
jadi , malam tu keje die asek menulis dan bermain. tak peduli org sekeliling. pukul 2 pagi baru reti nak tido. haha

pagi tadi seperti biase pukul 5 lbeh aku bangun. solat pastu kemas umah. okay la , rumah kekal bersih sampai la pukul 8 pg. lbeh drpd tu umah macam rumah hantu. adoii , saket kepala aku tengok. hati pon saket. dia start bangun je , rumah da tunggang langgang. die campak merata-rata maenan die. belum maen keja-keja dalam umah ag ngan adek². pastu bagi makan kat die ag. puhh , kesabaran aku tercabar. tak pernah alami keadaan sebegini rupa.

ttbe aku termenung. baru la aku faham perasaan wanita-wanita yang ade anak kecik. mungkin perasaan mak jugak melayan kerenah ktorang waktu kecik-kecik. nak melayan anak da satu hal , keadaan rumah ag , makan minum anak ag. berat betul tugas wanita . kalau la lelaki tak reti nak hargai wanita , bagi aku dorang bukan manusia. bek kahwin dengan binatang je.

tiba waktu makan...
apabila aku suapkan dia , aku rasa macam aku nie da ade sifat keibuan.

aku : sayang , meh sini meh. makan dulu nanti sambung maen balik eh. sini sayang.

dia : terkedek-kedek datang kat aku sebab nak abes kan makan cepat pastu bole sambung main balek.

dia memang comei. sampai kucing kesayangan aku merajok sebab dia da dipinggirkan. haha.



kesimpulannya - anak merupakan rahmat Allah , sekaligus merupakan rezeki bagi sesebuah keluarga. mereka merupakan anugerah terindah di dunia ini. jadi , kepada orang-orang kat luar sana. janganla sesekali terfikir untuk melakukan perbuatan terkutuk yang menyumbang kepada kelahiran bayi-bayi yang tidak berdosa justeru meningkatkan kes pembuangan bayi di negara kita yang terkenal dengan negara islam walaupun berbilang bangsa dan agama.
( pesanan ini untuk diri saya juga )

- sama² kita tegah ye.

No comments:

Post a Comment